referents

...on emmirallar-se 


La nostra inspiració:


Tráiler definitivo de Blade Runner 2049Ridley Scott abre la puerta a la tercera parte de 'Blade Runner'

La màquina del temps, llibre i pel·lícules:










Regreso al futuro. Màquina del temps + cotxe:

Més desconegut, l´Anacronópete d´Enrique Gaspar, un llibre precursor:

Creació de personatges, llibre molt interessant per a coneixer els personatges d´Star Wars:


En ell hi trobem per exemple:






Fora del llibre, fitxa de personatge:


Autors molt interessants:

Ohhh!, fantàstica animació...per desanimar o per concienciar:


Dues estètiques:

El Cyberpunk
L´Steampunk


A Barcelona fins al 3 de setembre una exposició sobre el món de les pantalles i els videojocs, tot el que s´amaga, la feina, els professionals. El pas a pas:

L’exposició, organitzada per la Direcció General de Difusió vol posar en valor tots els satèl·lits que giren al voltant de l’univers videojoc: l’entreteniment, naturalment, però també la creació artística, l’economia i les finances, els estudis universitaris i els cicles formatius, la indústria, la tecnologia i tants altres aspectes socioculturals que en fan un entorn extremadament engrescador i important per al país:

  • Nova Pantalla és la primera gran exposició dedicada en la seva totalitat a la indústria del videojoc a Catalunya. El seu objectiu és apropar a tots els públics el procés de creació que hi ha darrere d’un videojoc, donar a conèixer els perfils professionals que hi participen i celebrar les grans produccions d’èxit internacional fetes pels estudis catalans.
  • Per aconseguir-ho, Nova pantalla convida als visitants a submergir-se en aquest món a través d’instal·lacions immersives, continguts interactius i jocs. L’exposició té un clar caràcter divulgatiu i lúdic amb la finalitat d’arribar tant a aficionats com a totes aquelles persones que mai s’han acostat al mitjà interactiu.
  • Nova Pantalla vol reivindicar el videojoc com a artefacte cultural d’interès artístic, per això, entre els seus continguts compta amb un espectacular i evocador vídeo immersiu creat expressament per a l’ocasió, una obra que introdueix els visitants dins dels mateixos videojocs.
  • Quins són els perfils professionals que hi ha darrere d’aquestes obres interactives? Quines diferències hi ha entre les desenvolupadores “Triple A” i les “indie”? Com és que Barcelona s’ha convertit en una de les grans capitals dels videojocs per mòbil?

L’exposició respon a moltes d’aquestes preguntes i ofereix una radiografia actual del sector a Catalunya. Parla també del videojoc com a fet social que genera tota una comunitat al seu voltant. Explica les diferents manifestacions d’aquest diàleg entre els videojugadors, com poden ser els mitjans de comunicació, els creadors de contingut, les fires i les xarxes socials.

La indústria catalana del videojoc, en definitiva, afronta el futur amb grans expectatives: inicia una nova pantalla.


A Catalunya hi ha 167 estudis de videojocs que donen feina a 3.381 professionals. Amb una facturació anual que ronda els 500 milions d’euros, la indústria catalana del videojoc no tan sols lidera el sector a Espanya —representa el 51 % del total de tot l’Estat—, sinó que, a més, s’ha convertit en un dels territoris capdavanters d’Europa.

El creixement constant de l’ecosistema de desenvolupament de videojocs a Catalunya no és fruit d’una moda; és el resultat d’un procés que s’ha anat gestant des de començaments dels anys vuitanta, amb el sorgiment d’iniciatives empresarials pioneres, i que ha esclatat de manera definitiva durant la darrera dècada, amb l’arribada d’un gran nombre de multinacionals del sector.

En els darrers anys ha acollit un bon nombre de professionals, oferta formativa, empreses desenvolupadores, esdeveniments i una comunitat dinàmica. La indústria catalana del videojoc afronta el futur amb grans expectatives: inicia una nova pantalla.



Perfils professionals:


Un videojoc és un producte cultural i d’entreteniment interactiu. Es tracta d’un artefacte complex, que requereix un procés de creació coral, que pot tenir tants o més perfils professionals implicats que una superproducció cinematogràfica. Programadors, artistes, dissenyadors i molts altres perfils treballen en equip per crear mons lúdics. Dedicar-se a fer videojocs, en la majoria dels casos, implica especialitzar-se en una d’aquestes àrees, però els professionals s’han de coordinar sota una mateixa idea perquè tots els components del videojoc encaixin. Aquests són alguns dels perfils professionals implicats:

Artistes visuals: Els artistes visuals defineixen com serà la part gràfica del videojoc. Poden fer des de l’esbós més primerenc fins al disseny 3D final d’un personatge. Això implica idear un imaginari de colors, paisatges, tipografies, textures i un munt d’elements més. La seva feina és clau: l’apartat gràfic és el primer que copsem d’un videojoc. El 21 % dels treballadors del sector a Catalunya es dediquen al disseny visual.

Pots cercar:

https://www.mastervideojuegos.uma.es/artistas-en-videojuegos-cual-es-su-funcion/

https://www.industriaanimacion.com/2020/08/como-obtener-trabajo-de-artista-en-videojuegos/

https://www.domestika.org/es/courses/443-introduccion-al-diseno-de-personajes-para-animacion-y-videojuegos?atag=108ba0&utm_medium=affiliates&utm_source=omercadocoss_108ba0


Un bon exemple, que no estava a l´expo, el tenim a Zekda i el llibre "Creando a un heroe", en ell veiem la creació de tot el seu univers, personatges, vestuari, objectes, paisatges i localitzacions, mapes...:


Animadors: Els animadors són els coreògrafs que fan moure els personatges i els objectes del videojoc, des de les expressions facials d’un personatge fins al moviment de les ales d’un ocell. La seva feina és cabdal per dotar de versemblança el món ficcional. En grans produccions, l’animació es porta a l’extrem del detallisme amb la tècnica de la captura de moviment, a través de la qual actors reals traslladen els seus gestos a personatges virtuals. El 7 % dels treballadors del sector a Catalunya es dediquen a l’animació.

Enginyers de so i músics: Aquests professionals dissenyen la part sonora de l’experiència. En un videojoc, cada acció té la seva resposta sonora i musical particular i això implica una tasca detalladíssima per trobar el so que més hi escau. Alguns s’especialitzen en sons, com el brogit d’una ciutat; d’altres componen la banda sonora que acompanya l’experiència. El 2 % dels treballadors del sector a Catalunya es dediquen al disseny de so i la producció musical en videojocs.

Dissenyadors de l’experiència de joc: Cada joc es regeix per un sistema de regles. El dissenyador és el professional que s’encarrega de modular les mecàniques, les dinàmiques i els reptes per definir l’experiència lúdica. També dissenya els nivells del joc, el recorregut que farà el jugador. Es tracta d’un dels perfils professionals que fan més falta a Catalunya. El 12 % dels treballadors del sector a Catalunya es dediquen al  disseny d’experiències de joc.



Guionistes: Un videojoc sempre conté una narració; alguns la situen en el centre de la seva experiència i d’altres opten perquè sigui un element secundari. Els guionistes són els encarregats d’escriure aquesta història, que va desplegant-se a mesura que el jugador supera els reptes. Una de les característiques narratives del videojoc és que permet que el transcurs de la història no sigui lineal i pugui modificar-se en funció de les decisions del jugador. El 3 % dels treballadors del sector a Catalunya es dediquen al disseny narratiu.

Programadors: Els programadors són els encarregats de codificar i configurar el programari que fa possible que l’ordinador o la consola generi un entorn virtual jugable. Si el dissenyador és l’arquitecte del joc, el programador n’és el constructor. Característiques com les físiques internes del joc depenen de la seva feina i de motors gràfics com ara Unity i Unreal Engine. Els programadors es distribueixen en diverses especialitzacions, des del funcionament lògic fins a la intel·ligència artificial. El 27 % dels professionals del sector es dediquen a la programació i, d’aquesta manera, és la professió amb més demanda.



Control de qualitat: Com bé hem pogut comprovar, el videojoc està compost per milers d’elements. Que tot funcioni a la primera és improbable. Per posar a prova la solidesa del videojoc abans del llançament, l’especialista en el control de qualitat s’encarrega de jugar-hi a consciència per trobar els errors. El tester pot detectar problemes tècnics (bugs), però també mancances en qüestions com ara la jugabilitat i la narrativa. Un 9 % dels professionals catalans es dediquen al control de qualitat de videojocs.





Cada vegada més universitats i centres de formació incorporen estudis que permeten als futurs professionals especialitzar-se en diferents àrees de creació de videojocs. Així com fa uns anys no existien carreres específiques a Catalunya, avui dia els futurs professionals del sector poden escollir entre diferents graus i cicles formatius. En paral·lel, comença a obrir-se pas en el món acadèmic l’estudi del videojoc des del vessant humanístic, social i comunicatiu.

Pel que fa la paritat de gènere, encara avui existeix una gran desigualtat entre el nombre d’homes i de dones que treballen en la indústria del videojoc. A Catalunya, el nombre de dones que formen part del sector suposa només el 20 %. La xifra contrasta amb el percentatge de dones jugadores, que a Europa és actualment del 47 %.


Teixit empresarial

6

Part de l'exposició dedicada al teixit empresarial

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada